יום שבת, 6 ביוני 2009

מניפת הרעיונות

מניפת הרעיונות היא שיטה להעלאת רעיונות שהומצאה ע"י אדאורד דה-בונו, פיזיקאי וממציא מלטי, שהתפרסם בזכות שיטות החשיבה היצירתית שפיתח ומה שהוא קורא "חשיבה רחבה". אני למדתי את השיטה הזו מספר שלו שמצאתי בשנה שעברה שנקרא Serious Creativity ואני מוצא שהיא עוזרת לי הרבה כשאני נתקע בלי רעיונות או רק תקוע על רעיון אחד. הטכניקה טובה לכל העלאת רעיונות, לא רק בפן היצירתי/אמנותי אלה בכלל לפתרון בעיות.

דה-בונו מדגים את השיטה עם הדוגמא הבאה:
אתה רוצה לחבר משהו לתקרה בחדר בגובה נורמלי.
הפתרון פשוט: אתה מביא סולם.
הבעיה היא שאין לך סולם. מה תעשה? תוותר על המשימה ותקבע שאין דרך לעשות את זה?
סולם הוא רק דרך אחת "להרים אותי מהקרקע". אם כך ניתן להשתמש ב"להרים אותי מהקרקע" כדי למצוא רעיונות נוספים, לדוגמא: לעמוד על שולחן.
אבל גם "להרים אותי מהקרקע" הוא רק רעיון אחד כדי להשיג את התוצאה של "לקרב את האובייקט אל התקרה"
אם כך עכשיו נקודת המוצא שלנו היא "לקרב את האובייקט אל התקרה" ודרך שאפשר לעשות זאת היא ע"י הרעיון של "להאריך את היד שלי", שיכול להיות מבוצע בכמה דרכים, לדוגמא: להשתמש במקל.


בואו נעשה סדר.
דה-בונו מחלק את המניפה ל-3 מושגים.
  • כיוון - הקונספט הכי רחב שאני מצליח למצוא, או בעצם תיאור מה שאני מנסה להשיג. בדוגמא שלנו: "לקרב את האובייקט אל התקרה.
  • קונספט - דרך מסויימת בה אפשר לממש את הכיוון. בדוגמא שלנו: "להרים אותי מהקרקע" או "להאריך את היד שלי" ואפשר להמשיך למצוא קונספטים נוספים.
  • רעיון - הדרך הספציפית לבצע את הקונספט. בדוגמא של "להרים אותי מהקרקע" אפשר להשתמש בסולם, שולחן או משגר טילים, אפשר למצוא עוד ועוד רעיונות.

היתרון של השיטה הזו הוא שהיא מאפשרת לי למצוא הרבה פתרונות לבעיה ולנוע אחורה וקדימה על המניפה בין הכיוון הכללי שאני מחפש לבין הרעיון הספציפי שלי לבצע את הקונספט.
הרבה פעמים אנחנו ניגשים לפרוייקט ומההתחלה יש לנו רעיון אחד. אנחנו לא מצליחים לחשוב על רעיון נוסף ולכן נשארים עם הרעיון הזה גם אם הוא לא הכי טוב, או שהוא מאד קשה לנו לביצוע. השיטה מאפשרת לנו לנתח אחורה מה הוא הקונספט מאחורי הרעיון. איך בעצם הגענו לרעיון ? וככה למצוא רעיונות נוספים.
בכל שלב בדרך צריך לשאול את עצמנו, "ומה הפתרון הזה עוזר לנו?" ככה נוכל להגדיר לעצמנו (וזה מאד חשוב לרשום את זה במילים כי ניסוח הקונספט או הכיוון יכול מאד לעזור) להבין מה ה"קונספט" שלנו.

לסיכום:
הטענה של בונו היא "כשמחפשים נפט, לא חופרים בור אחד עמוק מאד, אלה הרבה חורים רדודים".
מקווה שזה יכול להואיל למישהו.
אני אשמח לשמוע על שיטות של אנשים אחרים להתקדם כשהם נתקעים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה